مقاله های آموزشی مانستر

منبع اگزوز خودرو

منبع اگزوز خودرو چیست؟

بدون شک بیشتر مردم تا به این لحظه منبع اگزوز خودرو را از نزدیک مشاهده کرده اند، اما متاسفانه تعداد زیادی از این افراد اطلاعات چندانی در رابطه با این قطعه حیاتی در خودرو ندارند. در حقیقت بیشتر رانندگان نمی دانند که اهمیت و کارایی منبع اگزوز چیست؟ و همین مورد باعث می شود تا در زمان تعویض، نتوانند مدل مناسبی را برای آن خریداری نمایند.

از طرفی این عدم آگاهی باعث می شود تا رانندگان نتوانند در شرایط اضطراری به شیوه ای مناسب از آن استفاده نمایند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا مروری بر روی منبع اگزوز خودرو داشته باشیم. لذا اگر شما هم می خواهید بدانید که منبع اگزوز خودرو چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ ما را تا انتها همراهی کنید.

منبع اگزوز خودرو چیست؟

بدون شک تمام شما عزیزان یک فضای برجسته را در بخش انتهایی اگزوز خودرو و در امتداد لوله آن مشاهده کرده اید. این فضای برجسته در واقع همان منبع اگزوز خودرو (Muffler) است که درون آن ساختارهای مختلفی قرار دارد. این ساختارها یک نوع صدا شکن هستند که وظیفه کاهش صدای موتور را بر عهده دارند.

در حقیقت طی پروسه احتراق سوخت درون موتور، صدای زیادی همراه با دود تولید می شود. صدا و دود تولید شده با کمک لوله اگزوز از موتور خارج می شوند. اما باید عنوان کنیم که صدا به اندازه ای زیاد است که می تواند به سادگی آرامش را از افراد سلب نماید. این موضوع برای ماشین های سنگین به مراتب بیشتر است و می تواند مقدار زیادی از آلودگی صوتی را تولید نماید.

به همین جهت است که طراحان خودروها در بخش خروجی اگزوز ها، یک فضای بزرگ را قرار داده اند تا بتوانند بخشی از این صدا را کاهش دهند. این فضا در واقع همان منبع اگزوز خودرو است. درون این فضا ساختار های مختلف وجود دارد که از آن ها برای کاهش صدا استفاده می شود. لازم به ذکر است که این ساختار ها حتی در اگزوز موتور سیکلت ها نیز وجود دارد؛ با این تفاوت که به صورت خطی قرار گرفته اند.

وظیفه منبع اگزوز خودرو

همانگونه که اشاره کردیم، نخستین وظیفه منبع اگزوز خودرو، کاهش صداهای تولیدی است. در حقیقت این بخش از خودرو برای کاهش آلایندگی های صوتی خودروها ایجاد شده است. اما در طی چند سال گذشته، این قطعات علاوه بر کاهش آلایندگی صوتی، در کاهش آلایندگی های زیست محیطی هم موثر بوده اند.

بدین جهت در داخل بدنه آن ها یک قطعه به نام کاتالیزور تعبیه شده است. وظیفه کاتالیزورها حذف آلایندگی های موجود در اگزوز خودرو می باشد. این کاتالیزورها حالتی مشبک دارند که درون منبع خودرو نصب می شود. زمانی که CO2 موجود در موتور خودروها به کاتالیزور برخورد می کند، به O2 و H2O تبدیل می شود.

به همین جهت است که گاهاً از اگزوز خودروها، قطرات آب می چکد. البته باید بدانید که نهایتا 17 درصد از دود خودرو از این طریق تصفیه می شود. اما در هر حال می توان گفت که وظیفه منبع اگزوز خودرو، کاهش آلایندگی صوتی و زیست محیطی است.

ساختار و اجزای منبع اگزوز خودرو

بررسی کامل منبع اگزوز خودرو

منبع اگزوز خودرو دارای یک ساختار پیچیده و البته بسیار کارآمد است. این ساختار به گونه ای تولید شده تا بتواند صدای خروجی از موتور را به حداقل میزان ممکن برساند. در حقیقت در داخل منبع اگزوز، لوله های مختلفی کار گذاشته شده است. این لوله ها با ترتیب خاصی در کنار همدیگر قرار گرفته اند.

در بخش ابتدایی این ساختار، سوراخ های مختلفی تعبیه شده است. قطر و تعداد این سوراخ ها مطابق با محاسبات دقیقی صورت گرفته تا ساختاری خنثی کننده داشته باشد.

زمانی که احتراق درون موتور صورت می گیرد، همزمان صدا و دود هم تولید می شود. اما صدا به دلیل سرعت حرکت بیشتر، سریع تر به سوراخ ها اگزوز می رسد.

زمانی که موج های صدا به بخش ورودی منبع اگزوز می رسد، باید از سوراخ های ریزی عبور کند. بخش زیادی از این صدا در اثر برخورد با دیواره این سوراخ ها مجددا بازتاب داده شده و با موج جدید برخورد می کند. طول موج صدای موتور با موج بازتاب شده تقریبا برابر است. همین مورد باعث می شود تا بخش زیادی از این صدا خنثی شود.

اما بخشی از آن هم وارد لوله اگزوز می شود. در این لوله ها نیز ساختار های مشابهی وجود دارد که صدا را خنثی می کند. صدا بعد از عبور از سوراخ ها وارد لوله های مارپیچی می شود که به صورت مقطعی برش خورده اند. این برش ها باعث میشود تا طول موج ها با یکدیگر برخورد کرده و مجددا همدیگر را خنثی نمایند.

البته باید عنوان کنیم که این ساختار متناسب با نوع خودرو فرق می کند. به عبارت ساده تر بسیاری از کمپانی ها، طرح و ساختار ویژهای را برای آن در نظر گرفته اند. بر فرض مثال در خودرو های شرکت بی ام وی خود لوله ها به صورت سه لایه تعبیه می شوند که این لایه ها شامل هوا یا ساختار های کاهنده صدا می باشد. هر کدام از این لایه ها نیز از آلیاژ مختلفی تولیدی می شود که قادر است تا بخشی از صدا را کاهش دهد.

درون منبع اگزوز اجزاء مختلفی وجود دارد که این اجزاء هم متناسب با نوع خودرو تغییر می کند. اما باید عنوان کنیم که در اکثر اگزوز ها تعدادی ساختار لوله مانند برای هدایت دود و صدا وجود دارد. از طرفی دیگر ساختار های سوراخ مانندی هم وجود دارد که عموما به آن ها تشدید کننده گفته می شود. افزون بر این موارد قطعاتی همچون مبدل کاتالیزور هم وجود دارد که متناسب با نوع خودرو تغییر می کند. واشر و گلویی هم جزو بخش هایی است که عموماً همراه با منبع اگزوز کار گذشته می شود. این موارد را می توان جزو رایج ترین اجزاء داخلی منبع اگزوز خودرو تلقی نمود.

نکته قابل توجه در رابطه با منبع اگزوز خودرو، نحوه هماهنگی آن می باشد. در حقیقت باید بدانید که صدای ناشی از موتور خودرو همواره فرکانس ثابتی ندارد و ممکن است در حین گاز دادن و یا در دنده های سنگین متغیر باشد. ساختار منبع اگزوز و به ویژه سوراخ های خنثی کننده آن به گونه ای طراحی شده که می تواند با هر فرکانس صوتی خود را تطبیق دهد. این موضوع عنوان یکی از ایده آل ترین ویژِگی های آن تلقی می شود.

انواع منبع اگزوز خودرو

منبع اگزوز انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها ویژگی و ساختار متناسب با خود را دارند. ما در ادامه چند مورد از آن ها را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم.

منبع اگزوز خودرو فابریک یا شرکتی

این دسته از منابع را می توان بهینه ترین انتخاب برای خودرو ها در نظر گرفت. این محصولات توسط شرکت های سازنده خودرو ساخته شده و بر روی ماشین ها نصب می شوند. به همین جهت است که می توانند در بهترین حالت ممکن صدا و دود را حذف نمایند.

منبع اگزوز خودرو ریموت دار

این دسته از منابع اگزوز  را می توان به عنوان جدید ترین و البته پیشرفته ترین مدل های موجود در بازار در نظر گرفت. در فضای داخلی این منبع های خودرو، اجزا الکترونیکی مختلفی قرار گرفته که میزان دود و صدای خروجی را کنترل می کند. بر فرض مثال شما می توانید در داخل خیابان یک نوع صدا و در داخل پیست های مسابقه هم صدای دیگری را برای اگزوز خودروی خود انتخاب کنید. همین مورد هم سبب شده تا در بین جوانان محبوبیت زیادی داشته باشد.

منبع اگزوز خودرو اسپرت

این مدل از منبع های اگزوز مختص خودرو های اسپرت طراحی شده اند. این مدل ها می توانند میزان دود و صدای بیشتری را خارج نمایند. همین مورد سبب شده تا برای ماشین های اسپرت و مسابقه ای بسیار مناسب باشد. البته باید عنوان کنیم که برای استفاده از این اگزوز ها بهتر است موتور خودرو خود را ریمپ کنید؛ چرا که ممکن است فشار زیادی را به موتور شما وارد نماید.

سخن آخر

منبع اگزوز را می توان جزو حیاتی ترین قطعات خودرو دانست که طیف زیادی از رانندگان، اطلاعی از ساختار آن ندارند. ما در این مقاله سعی کرده ایم تا به زبانی فنی اما ساده، این قطعه را برای شما بررسی کنیم.

با این وجود ممکن است بسیاری از عزیزان در زمان خرید اگزوز خودرو با سردرگمی های مختلفی مواجه شوند و نتوانند مدل مناسب خود را خریداری نمایند. چنانچه به دنبال “خرید منبع اگزوز“ و یا اطلاعات تکمیلی در این زمینه هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان فروشگاه مانستر تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

1 دیدگاه در “منبع اگزوز خودرو

  1. پیام عبداللهی گفت:

    عالی هست یکم قیمتش رو بیارین پایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *